افزایش خطر ابتلا به دیابت در میانسالی برای جنین های مونثی که در معرض دود تنباکو هستند

8 مارس 2015- بر اساس یک مطالعه ی جدید بروی دختران بالغ مشخص گردید که جنینهای مونثی که درمعرض دود تنباکو بوده اند درمعرض افزایش خطر ابتلا به دیابت در میانسالی هستند.

نتایج این تحقیق درنشست سالیانه ی غدد در سن دیگو ارائه شد.

خطر ابتلا به دیابت بامزه مستقل از فاکتورهای خطر شناخته شده در زنانی که والدین آنها درطی بارداری سیگارمی کشیدند، افزایش می یابد. نتایج این تحقیق به شواهد موجود درباره ی تأثیر مواد شیمیایی زیست محیطی در ابتلا به دیابت در بزرگسالی افزوده شد.

نویسنده ی این تحقیق دکتر La Merrillاز دانشگاه کالیفرنیا می گوید: از دیدگاه بهداشت عمومی، بنظر می رسد قرار گرفتن در معرض دود سیگار یک فاکتور خطر مهم و قابل تغییر برای دیابت بامزه در فرزندان است. پزشکان باید به زنان باردار سیگاری نتایج تحقیقات جدید را گوشزد کنند. ترک سیگار درمحیطی که فرزندان درمعرض آن هستند (درخانه  یا در دوران بارداری) به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند این تاثیر مستقل از تأثیرات نمایه ی توده ی بدنی در بزرگسالی یا وزن زمان تولد بر دیابت است.

دکتر مریل وهمکارانش به بررسی 1801 دختر مبتلا به دیابت که بین سنین 44 تا 54 سالگی قرار داشتند پرداختند. از این افراد در فاصله ی سالهای 1959 تا 1967 در یک کارآزمایی بنام "بهداشت وتکوین کودک" درکالیفرنیا ثبت نام شده بود. این مطالعه  به منظور بررسی ارتباط قرار گرفتن درمعرض مواد شیمیایی در دوره ی جنینی وسلامت والدین و فرزندان طراحی شده بود. از مادران خواسته شد چنانچه در اوایل بارداری درمعرض دود تنباکو بودند و دختراشان بعداً به دیابت مبتلا  شدند، این موضوع را گزارش دهند.

محققان اطلاعات مربوط به دود تنباکوی والدین درطی بارداری، نژاد، شغل، دیابت والدین و گزارش وزن این افراد را جمع آوری کردند، آنها همچنین ازطریق تلفن با دختران مصاحبه کردند و یا  درخانه با آنها ملاقات نمودند و از آنها آزمایش هموگلوبینA1Cگرفتند تا از میزان کنترل دیابت آنها مطلع شوند.

نتایج این تحقیق نشان داد قرار گرفتن درمعرض دود سیگاری که مادران استعمال میکردند نسبت به قرار گرفتن در معرض دود سیگار پدران تاثیر بیشتری بر خطر ابتلا دختران به دیابت دارد. این ارتباط پس از درنظر گرفتن فاکتورهای دیگر مانند نژاد والدین، دیابت و شغل والدین همچنان مشاهده گردید. برآورد تأثیرکشیدن سیگار والدین بر خطر ابتلا به دیابت دختران پس از در نظر گرفتن وزن هنگام تولد دختر و شاخص توده ی بدنی فعلی آنها صورت گرفت.

نویسندگان توصیه می کنند اگر چه مطالعات  بیشتری برای تأیید این نتایج نیاز است  اما زنان باردار باید از کشیدن سیگار و انواع مواد دخانی بپرهیزند تا از ابتلا کودکانشان به دیابت در بلوغ جلوگیری نمایند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150308091406.htm